Podoba Ci się ten wpis?
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Porsche 956 był sportowym prototypem samochodu wyścigowego Grupy C zaprojektowanym przez Norberta Singera i zbudowanym przez Porsche w 1982 roku na potrzeby Mistrzostw Świata Samochodów Sportowych FIA. Samochód ten był następcą udanego modelu Porsche 936, który zwyciężał w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w latach 1976, 1981 oraz 1982. Porsche 956 okazało się jego godnym spadkobiercą zwyciężając w tym wyścigu w latach 1982-1985. Był to wspaniały okres dominacji Porsche w wyścigach długodystansowych.

Ikona grupy C

Historia Porsche 956 rozpoczęła się wraz z wprowadzeniem w roku 1982 przepisów Grupy C. Wymusiło to na producentach przygotowanie zupełnie nowych konstrukcji będących w stanie sprostać wymaganiom nowego regulaminu. Model 956 miał podwozie wykonane z aluminiowego monokoku. Konstrukcja tego typu została wykorzystana przez Porsche po raz pierwszy w tym właśnie modelu. Pozwoliło to na osiągnięcie przez samochód minimalnej wagi 800 kg przewidzianej dla aut startujących w grupie C. Wykorzystano taki sam silnik, jakiego używano w jego poprzedniku Porsche 936/81 – był to turbodoładowany silnik o pojemności 2,65 litra i generujący moc około 635 KM (474 kW). Model 956 był pierwszym Porsche wykorzystującym efekt przyziemny co pozwoliło na znaczne zwiększenie generowanego docisku.

Krótka charakterystyka Porsche 956 – jednego z najbardziej rozpoznawalnych modeli wyścigowych producenta ze Stuttgartu

W 1984 roku poprawiono nadwozie oraz ulepszono efektywność zużycia paliwa. Poprawiony model oznaczono jako 956B. Rok później model 956 został oficjalnie zastąpiony przez Porsche 962 będący ewolucją swojego bardzo udanego poprzednika.

Rekordzista „Zielonego piekła”

W 1983 roku Porsche 935 prowadzone przez Stefana Bellofa ustanowiło rekord toru Nürburgring Nordschleife. Rekord uzyskany podczas kwalifikacji do wyścigu o dystansie 1000 km utrzymywał się aż przez 35 lat. Rekordowy czas okrążenia (6:11:13) został pobity dopiero przez Timo Bernharda w zmodyfikowanym Porsche 919 Evo w dniu 29 czerwca 2018 r. To bardzo dobrze obrazuje jak bardzo udanym i szybkim autem było 935.

Porsche 956 LH w skali 1:18 od Solido

W 2021 roku firma Solido uhonorowała złoty okres Porsche w wyścigach długodystansowych wypuszczając na rynek jednocześnie aż trzy modele w skali 1:18 z tego okresu. Recenzowany już przez nas model 935 Moby Dick, a także 936 oraz 956. Tym razem mamy okazję przyjrzeć się bliżej ostatniemu modelowi z tej wielkiej trójki.

Auto o numerze podwozia 956-002 zostało zbudowane specjalnie na 24-godzinny wyścig Le Mans w 1982 roku. Jego kierowcami był duet kierowców Derek Bell i Jacky Ickx. Cały weekend wyścigowy ułożył się idealnie jako, że kierowcom udało się wywalczyć pole position do wyścigu, a następnie doprowadzić auto do mety na pierwszym miejscu przed dwoma siostrzanymi 956 (które ukończyły zawody odpowiednio 3 i 19 okrążeń później). Zajęcie pierwszych trzech miejsc było wyjątkową demonstracją siły Porsche i ich nowego modelu.

Po udanym pierwszym występie auto zostało wycofane z eksploatacji. Zostało zachowane w Muzeum Porsche, gdzie do dziś można je podziwiać zawieszone do góry nogami aby ukazać poziom jego docisku aerodynamicznego – przy prędkości 321,4 km/h auto to mogłoby jeździć po suficie.

Opisywane auto znajduje się w Muzeum Porsche. Zostało zawieszone… do góry nogami

Model Porsche 956 LH – Winner Le Mans 1982 – Ickx/Bell od firmy Solido oferuje bardzo dobry stosunek ceny do jakości. W cenie około 200 zł dostajemy metalowy model z otwieranymi drzwiami w zwycięskim podwoziu z wyścigu Le Mans 1982 i charakterystycznym malowaniu w barwach ROTHMANS. Taki zwycięski bolid powinien znaleźć się w kolekcji każdego fana wyścigów Le Mans i model od Solido jest doskonałą alternatywą dla modeli droższych producentów.

Niektórzy zapewne zauważyli, że model od Solido nie zawiera na sobie emblematów wszystkich ówczesnych sponsorów. Kalkomania z logami Rothmans jest dołączana osobno, tak aby samodzielnie nanieść je na samochód. Jest to częsta praktyka wśród producentów modeli dla zakazanych obecnie (a popularnych przed laty) sponsorów z branży tytoniowej i alkoholowej.

Na rok 2021 Solido zapowiedziało wydanie Porsche 956 w kolejnych popularnych malowaniach: NEW MAN oraz SPIRIT OF AMERICA.

Gdzie kupić Porsche 956 od Solido?

Model ten można kupić w sklepie iModels w cenie 199 zł.

Porównanie modeli Porsche 956 z roku 1982 w skali 1:18

Model Solido jest kierowany do mniej wymagających kolekcjonerów. Pozostali skierują swoją uwagę na lepiej wykonane, ale sporo droższe miniatury od Minichamps oraz Spark.

ProducentNumer fabrycznyMateriałCechySzacunkowa cena
SolidoS1805501metalotwierane drzwi200 zł
Minichamps155826601metalnieotwierany500 zł
Spark18LM82żywicanieotwierany700-1000 zł

P.S. Spodobał Ci się nasz wpis? Możesz nas wesprzeć stawiając nam kawę. Dzięki!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.